fredag, november 18, 2005

Fotball er tull

Å synes det er gøy å spille fotball er en ting, og se på fordi man synes det er spennende er også en annen ting, men hvor kommer egentlig denne beundringen av fotballagene fra? Folk jeg kjenner støtter lag enten fra andre land, eller fra andre landsdeler som er så langt unna at de umulig kan reise dit regelmessig. Likevel har de et varmt forhold til dem, og fyller hjemmene sine med effekter for å vise at det er akkurat det laget de støtter. Er det egentlig noen forskjell i disse lagene? For min del ser de helt like ut; er det noen av lagene som forfekter en spesiell politisk ideologi, kjemper for noe de tror på, representerer en organisasjon eller samfunnsgruppe eller en religion? Kan fotballspillerne representere etiske forbilder for oss? Nei, ingen av delene. Er ikke fotball da en aktivitet blottet for mening?

Joda, den er nok det. Man kan ikke forandre verden med å sparke en ball uansett. En sport jeg heller vil foretrekke er ideologisk tilnærming til politikk, hvis lag er partiene (spesielt ungdomspartiene). Hvis du er av den typen som mener politikk er for kjedelig, kan du bare heie på RU eller SU som er partier som aldri noen gang trenge å diskutere seriøs politikk uansett.

5 Comments:

At torsdag, desember 01, 2005 9:45:00 a.m., Anonymous Anonym said...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Ja! La gamle skallede menn være idealet! Heia Ibsen!

Overlever du ett år med denne teksten på bloggen din så tar jeg selv affære!

 
At lørdag, desember 03, 2005 10:23:00 p.m., Blogger Bjørn Th said...

(Hurra! endelig en kommentar!)Nå var vel ikke Ibsen heller noen stor idealist...

At dere tølpete fotballfolk reagerer med drapstrusler når dere får kritikk understreker hvor rart det er å ha et idealistisk forhold til noe totalt uidealistisk. Jeg vet ikke om jeg føler meg spesielt truet, for det har vel kommet mer enn bare en drapstrussel fra deg Vegar det siste året?

Men hvis alternativet er at dere blir sosialister, så skal dere få sparke denne ballen uten innblanding fra meg.

 
At mandag, desember 26, 2005 5:27:00 p.m., Blogger Bjørn Th said...

Hæ, driver SU med seriøs politikk?! Beklager misforståelsen.

Saken er den at RU fremstår for meg som et langt mer ideologiorientert parti fremfor praktisk orientert (han som kom fra RV i anledning det katastrofale skolevalget nevnte ikke engang hva partiets merkesaker er, men brukte i stedet hele taletiden til å fortelle om sosialistisk ideologi). Så tok jeg meg en tur innom hjemmesiden til SU og fikk se bannere av Lenin og Marx, og tenkte dere måtte være i samme gate, mer orientert rundt ideologi enn praktisk politikk. Uansett har jeg fått litt bedre inntrykk av SU gjennom bloggen til Drægni og en bekjent av meg (og deg da, kanskje). Det var en stund siden den teksten ble skrevet, men jeg lover å ta dere mer seriøst neste gang:)

(Jeg brukte en forlenget utgave av den teksten til årets norsktentamen, og da la jeg til libertarianerklubben Liberalistisk Ungdom til den lista, håper det hjelper det hjelper.)

 
At mandag, januar 02, 2006 1:40:00 p.m., Blogger Bjørn Th said...

Disse bannerne var noe jeg fant her. Men jeg lover å ta dere mer seriøst i fremtiden:)

 
At mandag, januar 02, 2006 8:51:00 p.m., Blogger Torbjørn said...

Jøss, her er det jo faktisk noe jeg er fullstendig enig med deg i! Dyrkelse av fotballag fra andre siden av jorda er idiotisk!

 

Legg inn en kommentar

<< Home

Counters
hit Counter